Hei uusi opiskelija! Kaipaatko vinkkejä asunnon metsästämiseen?

Asunnon etsiminen kannattaa aloittaa heti, kun olet saanut hyväksymiskirjeen. Pääkaupunkiseudulla vuokrataso on korkea, joten kannattaa varautua maksamaan asumisesta ainakin 300-400 euroa kuussa. Tässä muutamia vinkkejä, mistä etsiminen kannattaa aloittaa.

Hoas

Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö Hoas vuokraa asuntoja päätoimisesti tutkintoon johtavassa koulutuksessa opiskeleville. Asuntoja jaettaessa ensisijalla ovat asunnottomat tai muuten kiireellisessä asunnon tarpeessa olevat. Lukukausien alussa ulkopaikkakuntalaiset uudet opiskelijat ovat ensisijaisia. Huom! Jos saat asuntotarjouksen, se kannattaa ottaa vastaan. Toista et alkusyksystä saa. Asuntoja on erityyppisiä: soluja, yksiöitä, perheasuntoja, kaveriasuntoja, kimppayksiöitä ja pienkaksioita. Lisätietoja asunnon hakemisesta löydät Hoasin sivuilta.

hoas-polkupyorat

Kaupunkien asunnot

Opiskelijat voivat hakea kaupunkien asuntoja. Asukasvalinnassa otetaan huomioon mm. hakijan asuntotilanne, tulot ja varallisuus.

Muita paikkoja

Vaikka olisitkin tehnyt hakemuksen Hoasille, sinun kannattaa kaiken varalta hakea asuntoa muualtakin.

Tilapäiseen majoitukseen

Mikäli et onnistu saamaan asuntoa etkä voi majoittua väliaikaisesti sukulaisten tai tuttavien nurkkiin, tässä paikkoja, joista voit etsiä tilapäismajoitusta.

Onnea asunnon etsimiseen ja tervetuloa Metropoliaan!

R Räihä
Sosiaalipoliittinen asiantuntija

Mitä yhteistä on rantasaunalla, jalkapallolla ja kehitysyhteistyöllä?

Ne olivat kaikki osa METKAn historian tiettävästi ensimmäistä kehitysyhteistyöleiriä, joka järjestettiin toukokuun puolivälissä.

Perjantaista lauantaihin innokas joukkomme nautti Sierlan leirikeskuksen hienoista maisemista ja auringosta tutustuen samalla ihmisoikeus- ja kehityskysymyksiin.

poverty

Leirillä pohdimme muun muassa, mitä köyhyys on ja mitä vaikutuksia köyhyyden eri määrittelyillä on ihmisten elämään.

ryhmä

Suunnittelimme leirin aikana myös syksyllä Metropolian kampuksilla kiertävää valokuvanäyttelyä, jonka teemana on ”Koulutus on ihmisoikeus”. Näyttelyn työstäminen jatkuu mielenkiintoisten ideoiden pohjalta, opiskelijoiden osaamista ja kiinnostuksen kohteita hyödyntäen.

veneily_muok

Tiukan asiaohjelman lisäksi leirielämään kuuluu tietysti muutakin. Sierla tarjosi mukavat puitteet niin souteluun, pelailuun kuin leirinuotiolla tunnelmointiinkin.

maisema

METKAn kehitysyhteistyöryhmä DeCo kokoontuu aina kuukauden ensimmäisenä maanantaina, seuraavan kerran elokuussa, tule mukaan! Lisätietoa löydät Facebook-ryhmästä.

Kaisa Oikarinen
Kehitysyhteistyökoordinaattori

Metka Cafen kesäterassi on avannut Bulevardilla!

Metka Cafen kesäterassi palvelee juhannukseen saakka maanantaista perjantaihin klo 9.00-14.30. Metka Cafe tarjoaa tuoreita lounassalaatteja ja leipiä, luomukahvia ja muita herkkuja.

Kahvilan tuotteista voit nauttia joko sisällä kahvilassa, ulkoterassilla tai ottaa mukaan matkaan.

Metka Cafesta on saatavilla myös kokoustarjoilut juhannukseen saakka!

Tervetuloa kesäterassille! Yhteydenotot kokoustarjoiluista kahvilaan tai catering[ät]opiskelijapalvelut.fi.

Metka Cafe Bulevardi Metka Cafe Bulevardi Metka Cafe Bulevardi

METKAn Newsletter 11/2014

METKA liikunta liikuttaa kesälläkin: tule kokeilemaan puistozumbaa! Tunnit pidetään kesäkuussa 3.6.2014-17.6.2014 maanantaisin ja tiistaisin klo 17.00-18.15. Zumba on todella hauska ja vauhdikas fitness-tanssitunti, jossa yhdistetään helppoja tanssi- ja jumppaliikkeitä tarttuvan latinomusiikin tahdissa. Tunti sopii kaikille, sillä tärkeintä on pitää hauskaa tanssillisen kuntoilun muodossa.

Tarvitset METKAn liikuntapassin osallistuaksesi tunneille, paitsi tiistain 3.6. tunti on maksuton ja avoin kaikille! Tämä johtuu siitä, että tunnilla otetaan valokuvia METKAn liikuntapalveluiden tiedotusta ja markkinointia varten. Saatat siis näkyä METKAn materiaaleissa ja saat halutessasi myös kopiot kuvista itsellesi!

Ajankohtaiset

• Kuukauden 1. maanantai on DeCo-päivä! METKAn kehitysyhteistyöryhmä kokoontuu kerran kuussa mielenkiintoisten asioiden äärelle, tule mukaan! >> DECO-PÄIVÄ
  • Metka Cafe Bulevardi on avautunut kesäkahvilana! Kahvila ja terassi ovat avoinna tästä päivästä lähtien ja tarjolla on juhannukseen saakka aamupalaa, salaattilounasta sekä tietysti metkoja patonkeja. >> KESÄKAHVILA
  • M-piste on kevätlukukaudella 2014 viimeisen kerran auki perjantaina 6.6. Kesän jälkeen avaamme ovet jälleen 4.8. Mikäli opiskelijakorttisi saapuu M-pisteelle 6.6. jälkeen, olethan yhteydessä jäsenpalveluasiantuntijaamme Iina Laamoon, puh. 050 350 1603.
  • Metropolian hallitukseen on valittu uudeksi opiskelijajäseneksi mediatekniikan opiskelija Alec Salejärvi. Alec on kokenut opiskelijaedustaja erilaisissa luottamustoimissa ja pääsee mukaan toimintaan jo hallituksen kevätkauden viimeisessä kokouksessa ennen juhannusta.
  • Tämä on viimeinen Newsletter eli Nysse ennen kesää, joten aivan loistavaa lomaa jokaiselle! Nysse palaa jälleen syksyllä.

Edut opiskelijakortilla
  • Kaikista hanatuotteista -30% CUBA! Bar & Cafessa >> CUBA!
  • Laadukkaat ja värikkäät Happy Socks -sukat -15%! >> HAPPY SOCKS
  • Koe maailma paikallisittain Airbnblla! Opiskelijakortilla 15 € alennus majoitusvarauksista. >> AIRBNB
Lisää etuja osoitteessa myfrank.fi!

METKAn viikot 2.6.-15.6.2014

Ma 2.6.
DeCo-päivä (Kaisa, Emmis)

Ti 3.6.
Kv-tiimin palaveri (Iina, Emmis)
Vaalilautakunnan kokous (Emil, Katri M.)

Ke 4.6.
SAMOKin verkkokeskustelu (Katri M., Matti)
Hallituksen kokous (hallitus, Sara)

To 5.6.
Pääkaupunkiseudun puheenjohtaja-pääsihteeritapaaminen (Katri M., Sara)
Yhdistysten pj-piknik (Kosti, Katri M.)

Pe 6.6.
Opintotukilautakunta (R)
Tilapalaveri Metropolian kanssa (Katri M., Sara, Pekka)

La 7.6.

Su 8.6.

Ma 9.6.
Toimiston kesäevakko (toimisto)

Ti 10.6.

Ke 11.6.
Nyytin hallituksen kokous (R)

To 12.6.

Pe 13.6.
SAMOKin kesäpiknik (toimisto)

La 14.6.

Su 15.6.

Liity METKAn työtilaan Tuubissa ja saat Newsletterit suoraan sähköpostiisi! Työtilan löydät hakemalla tekemällä Tuubin työtilat -sivulla haun “METKA”.

Kisamatka: SELL Games 2014

Oli aikainen aamu torstaina vähän kukonlaulun jälkeen, kun Länsisatamaan alkoi kerääntyä opiskelijoita urheilukamojen ja laukkujen kanssa. Silmät vielä puoliunessa ja aivot off-asennossa aloimme pakkautua laivaan pienten kommellusten jälkeen. Kauan odotettu matka SELL Games –kisoihin oli alkanut Viron Tartoon.

Jo satamasta lähtien joukkueestamme huokui hyvä yhteishenki ja kaikilla tuntui olevan hauskaa. Pääsimme nopeasti pikalaivalla perille Tallinnaan, josta jatkoimme busseilla matkaa kohti Tartoa. Busseissa oli tunnelmaa ja karnevaalifiilistä :) Matkalla pysähdyimme kahville myllykahvilaan. Astuessamme bussista ulos meitä helli lämpö ja auringonpaiste.

Sell-kisat 2014

Jatkoimme pian kuitenkin matkaa, koska meidän oli tarkoitus olla perillä Tartossa yhden aikaan iltapäivällä. Pysyimme aikataulussa ja pysähdyimme akkreditointiin Eesti Maaülikoolille. Ilmoittautumisesta saimme kisapassit, Tarton karttoja ja muuta sälää.

Metropolian porukan hostelli oli aivan akkreditoinnin vieressä, joten meillä ei ollut pitkä matka suunnistaa sinne. Kuvassa on meidän hieno tuunattu bussi, jolla saimme kokea melko hurjia ohituksia ja mielenkiintoisia tilanteita matkan aikana.

Torstaina meillä ei ollut pelejä, joten saimme rauhassa tutustua Tartoon ja sen tarjontaan. Lähdimme liikkumaan kohti keskustaa ja etsimme sopivan ruokapaikan. Ilma tuntui lämpimältä ja osa porukasta laittoi sortsit jalkaan. Emme kuitenkaan huomanneet tuulta, joka ei ollut lempeä kesätuuli vaan pikemminkin hiukan raaka kevättuuli. Niinpä viltit pääsivät käyttöön, kun nautimme auringosta ravintolan terassilla. Mukavasti lämmittivät syödessä erittäin hyvää ruokaa :) Torstai-ilta kului rennosti ja mukavasti ja illalla pääsimme vielä katsomaan Suomen jääkiekkomatsia paikalliseen kisakatsomoon.

Sell-kisat 2014

Perjantai valkeni lämpimänä ja tunnelma kohosi; vihdoin meillä oli ensimmäinen peli tiedossa iltapäivällä. Aamulla etsimme huonekaverini ja Metropolian joukkueen mitalistin Johannan kanssa aamupalapaikan, jossa sitten koko porukka kävi syömässä. Tapasimme myös kisaoppaamme. Suomen muiden kisaajien pelit alkoivat myös perjantaina jo aamupäivästä ja kävimme seuraamassa muun muassa Aallon salibandyjengin peliä, jonka he suvereenisti voittivat.

Iltapäivällä meillä oli vuorossa ensimmäinen salibandymatsi, ja täytyy sanoa, että ainakin minua, joukkueen maalivahtia, jännitti. Vastassa oli todella kova RTU, jota vastaan taistelimme hienosti, vaikka he voiton ottivatkin. Meidän joukkueella oli huolto kunnossa :)

Yllä olevassa kuvassa toinen meidän omista ihanista kisatytöistä ja fyssariopiskelijoista on työssään antamassa lihasten ravistelua ennen matsia. Perjantaina meillä ei ollut muita pelejä ja ilta kului porukalla aikaa viettäessä ja hengaillessa.

Lauantaina Metropolian joukkueen judoka ja ”henkivartija” aloitti ja lopetti oman urakkansa ja hoiti sen kunniallisesti kotiin. Johanna voitti otteluistansa yhden ja hävisi toisen. Tuomisina kotiin oli hopeamitali.

Myös meillä salibandyn pelaajilla oli heti aamusta turnauksen toinen peli, jota pelaamaan mennessä oli kentän reunalla ehkä hiukan väsynyttä ja notkuvaa porukkaa. Se ei kuitenkaan hidastanut millään tavalla menoa kentällä, vaan pelasimme todella hyvän matsin, vaikka hävisimmekin.

Olimme hallilla koko porukalla koko päivän, ja sinne oli myös järjestetty ruokailu. Pelien välissä nautimme auringosta ja lämmöstä hallin viereisellä nurtsilla. Osa nukkui, osa neppaili pallon kanssa nurtsilla, joku kuunteli musiikkia, fyssarit olivat työssään välillä. Kaikilla oli mukavaa ja jokainen sai olla oma itsensä.

Sell-kisat 2014 Sell-kisat 2014 Sell-kisat 2014

Meidän ihanalla toisella fyssaritytölllä oli huomiota herättävä alienpuku :) Iltapäivällä pelasimme kolmannen pelimme erästä Viron joukkuetta vastaan. Saimme peliin hyvän alun ja johdimme sitä jo 3-1, mutta ehkä hiukan kyseenalaisten tuomioiden jälkeen peli kääntyi vastustajalle. Taistelimme hienosti, mutta hävisimme lopulta. Joukkueellamme oli hieno yhteishenki ja oli mukavaa pelata. Meidän osalta turnaus oli päättynyt, ja loppuilta kuluikin kaupungin elämään ja yöelämään tutustuessa.

Sunnuntaina kaikilla oli aikainen herätys, koska huoneiden luovutus oli jo kymmeneltä. Saimme pienoisten kieliongelmien jälkeen hankittua meille yhden huoneen hostellista, jonne saimme jättää tavaramme päivän ajaksi. Suuntasimme salibandyhallille katsomaan mitalipelejä, joissa oli Suomesta hienosti kaksi joukkuetta mukana; Aallon jengi pronssimatsissa ja Tampereen yliopiston jengin finaalissa. Tuomisina heillä oli pronssi ja kulta takaisin Suomeen. Hienosti pelattu! Matka alkoi olla päätöksessään ja iltapäivällä suuntasimme busseilla takaisin kohti Tallinnaa. Kaikki olivat väsyneitä, mutta onnellisia.

Bussimatkalla suomilätkän fanit virittivät kisakatsomon jopa bussissa, meidän ihanat metropolialaiset :) Tallinnaan päästyämme kerkesimme hetken aikaa olla maissa, mutta pian lähti laiva kohti koti-Suomea. Satamassa kokosimme vielä meidän jengin kasaan ja kuva kertoo, millaisissa fiiliksissä palasimme huipulta reissulta. Kiitos kaikille, jotka osallistuitte reissuun. Teitte siitä ikimuistoisen!

Talvikki Ritola
Hallituksen jäsen

PS. Jos haluat mukaan seuraaviin kisoihin tai muihin tapahtumiin, seuraa METKAn liikunnan sivuja tai ota yhteyttä liikunta-asiantuntijaamme (pekka.petakoski[ät]metkaweb.fi)

METKAn Newsletter 10/2014

Huikean suosion saavuttanut maaliskuinen METKAn speksi ”Äkkilähtö” oli kaikkien aikojen ensimmäinen AMK-opiskelijoiden toteuttama speksi. METKAn speksistä näyttää muodostuvan pysyvämpikin perinne, sillä vuoden 2015 speksille aletaan jo koota työryhmää! Työryhmän kokoaminen käynnistyy kaikille avoimellla kick-off -tapaamisella 22.5.2014 klo 17.00 Bulevardin toimipisteen (Bulevardi 31, Helsinki) Kollegiosalissa P310.

Haussa on opiskelijoita ohjaajiksi, tuottajiksi, käsikirjoittajiksi, näyttelijöiksi, tanssijoiksi, lavastukseen, maskeeraukseen, puvustukseen, bändiin, visuaaliseen ja graafiseen suunnitteluun ja toteutukseen, valotiimiin sekä äänitiimiin.

Ilmoita kiinnostuksestasi etukäteen lomakkeella ja tule paikan päälle kuulemaan lisää! Ilmoittaudu kick-off -tapahtumaan myös Facebookissa!

Ajankohtaiset

• Tiistaina 20.5. ilmaisia liikuntatunteja ammattilaisten ohjauksessa! Kiertoharjoittelua klo 17.00, pilatesta 18.15. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan! >> LIIKKUMAAN
  • Metka Cafe Bulevardi on sulkenut ovensa kevätkauden osalta. Kesäkahvila ja terassi avaavat ovensa taas kesäkuussa 2.6, jolloin tarjolla on juhannukseen saakka muunmuassa aamupalaa, salaattilounasta sekä tietysti metkoja patonkeja. >> KESÄKAHVILA
  • M-piste on suljettu SAMOKin henkilöstöpäivien vuoksi 19.-20.5., toimiston virkistyspäivän vuoksi 28.5. ja helatorstaina 29.5.
  • M-piste on kevätlukukaudella 2014 viimeisen kerran auki perjantaina 6.6. Tämän jälkeen M-piste on suljettu kesän ajan ja avaamme M-pisteen ovet jälleen syksyllä 4.8. Mikäli opiskelijakorttisi on saapunut M-pisteelle tai kevään lukausitarra on vielä noutamatta, tule seuraavan kerran keskustassa käydessäsi pyörähtämään Bulevardilla!

Edut opiskelijakortilla

• Road tripille? Opiskelijalle autonvuokraus alkaen 80 € / päivä! >> EUROPCAR
  • Nyt se rikkoontunut iPhonen ruutu kuntoon! Älypuhelinten ja tablettien huoltohinnoista opiskelija-alennusta -20 €! >> IHELP.FI
  • Onko kesätöissä käyttöä hygieniapassille? Opiskelijana saat sen alennushintaan 35 €! >> HYGIENIAPASSI

Lisää etuja osoitteesta myfrank.fi!

METKAn viikot 19.5.-1.6.2014

Ma 19.5.
SAMOKin henkilöstöpäivät (työntekijät), M-piste suljettu
Nyytin hallituksen kokous (R)
Lounastapaaminen TROL:n & IOL:n kanssa (Niko)
Hallituksen kokous (hallitus)

Ti 20.5.
SAMOKin henkilöstöpäivät (työntekijät), M-piste suljettu
WSC-verkostotapaaminen (Katri M.)

Ke 21.5.
Opoverkosto (Matleena)
Kesäheila Kaivolta -bileet (Niko + koko hallitus)
Frank-tapaaminen (Katri M., Sara, Iina)
Allianssin ja Eurooppanuorten vaalipaneeli (Katri M.)

To 22.5.
Tasa-arvopalaveri (R)
METKAN 2015 speksin kick-off
OLL-sektoritapaaminen (Katri M., Pekka)

Pe 23.5.
OKM:n vierailu Metropoliassa (Katri M., Pekka)

La 24.5.

Su 25.5.

Ma 26.5.
SAMOKin taloustoimikunta (Katri M.)
Edustajiston kokous (hallitus, Sara)

Ti 27.5.

Pe 30.5.

La 31.5.

Su 1.6.

Liitty METKAn työtilaan Tuubissa ja saat Newsletterit suoraan sähköpostiisi! Työtilan löydät hakemalla tekemällä Tuubin työtilat -sivulla haun “METKA”.

Ilmaiseksi METKAn kiertoharjoittelu- ja pilatestunneille sekä valokuviin!

METKA liikunta järjestää tiistaina 20. toukokuuta kaksi ilmaista ohjatun liikunnan tuntia Vanhalla Viertotiellä. Tunneille ovat tervetulleita niin opiskelijat kuin henkilökunnan jäsenetkin.

• 17.00-18.00: Suosittu ja tehokas kiertoharjoittelutunti. Ohjaajana Mari L.
  • 18.15-19.15: Kehonhallintaa ja keskivartalon syviä lihaksia vahvistavan pilates-tunnin, jolla käytetään myös apuna erilaisia pilates-harjoitteluun sopivia välineitä. Ohjaajana Vittoria C.

Tunnit ovat ilmaisia, sillä niillä otetaan valokuvia METKAn liikuntapalveluiden tiedotusta ja markkinointia varten. Saatat siis näkyä METKAn tiedotuksessa ja saat halutessasi myös kopiot kuvista itsellesi!

Ilmoittaudu tunneille täällä!

liikunta-eikuvaa

Tour de Metropolia 2014

14-05-09_tdm-tienpaalla

Perjantaina ajettiin jälleen Tour de Metropolia, perinteinen toimipisteeltä toisille kiertävä pyörälenkki.

Edellisen päivän hyinen sadekeli verotti osallistujamäärää, joka oli selvästi aiempia vuosia pienempi. Paikalle tulleet kuitenkin palkittiin: vaikka aamu ja ilta olivat sateiset, Tourin aikana ei tippunut pisaraakaan!

14-05-09_tdm_kartta

Matka alkoi ja päättyi Vanhan Viertotien toimipisteestä. Noin vartin pysähdykset tehtiin Leppävaaran, Myyrmäen ja Hämeentien toimipisteissä ja näiden lisäksi seisahduttiin Haltialan tilan idylliin ja Myllypuroon, tulevan kampusrakennuksen tietämille. Matkaa kertyi 47 kilometriä ja monilla tähän päälle tuli vielä matka Vanhalle Viertotielle ja sieltä takaisin kotiin.

Huoltoauto seurasi joukkoa ja taukopaikoissa odotti vettä, hedelmiä ja suklaapatukoita.

14-05-09_tdm-hameentie

METKAlta oli paikalla kahden henkilön edustus ja muut osallistujat olivat pääasiassa Metropolian henkilökuntaa. Myös yksi opiskelija oli löytänyt paikalle ja oli puhetta, että ensi vuonna tapahtumasta tiedotettaisiin ahkerammin myös opiskelijoiden suuntaan!

Kiitos kaikille mukana olleille, ensi vuonna uudestaan!

Ilkka Helo
Tiedottaja

Repeytyvä Eurooppa – Nuorten eurovaalipaneeli

HYY yhteistyössä METKAn, HELGAn, LAUREAMKOn ja ASKin kanssa järjestää opiskelijoiden eurovaalipaneelin Haaga-Helian Pasila-kampuksella (Ratapihantie 13) Helsingissä torstaina 15.5. klo 17.00 alkaen. Paneelin teemoina ovat turvallisuus, rajat ja tasa-arvo. Tarjolla virvokkeita ja pientä purtavaa.