Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA seuraa aktiivisesti ajankohtaista korona-tilannetta ja toimii sen suhteen viranomaisten ohjeiden sekä Metropolian linjausten mukaan.

Ohjeet opiskelijalle

Metropolia on laatinut korona-ohjeet kaikille Metropoliassa työskenteleville ja opiskeleville. Niihin sisältyy ohjeistus muun muassa matkustamisesta, käsihygieniasta ja toiminnasta, jos on syytä epäillä tartuntaa tai altistumista. Ohjeistuksen mukaisesti:

“Jos opiskelija epäilee itsellään koronavirustartuntaa tai -altistusta, on hänen otettava yhteyttä oman kotipaikkakuntansa terveyskeskukseen puhelimitse. Älä tule tällaisessa tilanteessa kampukselle.”

Ohjeistus on kokonaisuudessaan saatavissa Metropolian intranetistä, Oman etusivulla sijaitsevasta linkistä. Ohjeistusta päivitetään tilanteen ja viranomaisohjeiden mukaan.

Kuva Metropolian intranet-sivusta, jossa korostettu kuvake korona-ohjeistukseen / A screen shot from Metropolia intranet with highlighting around a link to corona-instructions

Metropolian korona-ohjeistus löytyy Metropolian intranetistä, omasta. Myös METKA noudattaa näitä viranomaisten ohjeiden ja määräysten perusteella laadittuja linjauksia.

Tulevat opiskelijatapahtumat

Suomen hallitus tiedotti tänään yleisötapahtumiin liittyvistä suosituksista ja rajoituksista. METKA odottaa toistaiseksi aluehallintoviraston tartuntatautilain mukaista virallista määräystä ja ohjeistusta tapahtumien järjestämisestä. Mahdollisesta opiskelijatapahtumien muutoksista tai peruutuksista ilmoitetaan, kun nämä ovat tiedossa. Asiaa käsitellään ensi viikon alussa, kun Metropolia päivittää ohjeistustaan ja viranomaisten säädökset ovat tarkemmin tiedossa. METKA ei ole vielä tehnyt päätöksiä opiskelijatapahtumistaan.

METKA seuraa tilannetta

METKA pitää yhteyttä Metropolian ja opiskelijakuntien kattojärjestö SAMOKin kanssa ja seuraa tilanteen kehittymistä. Tavoitteena on selvittää ja varautua viruksen leviämisen mahdollisiin seurauksiin sekä tiedottaa opiskelijoita, jos tilanne muuttuu. Toistaiseksi opetus ja muu toiminta kampuksilla jatkuu normaalisti. METKA kehottaa noudattamaan huolellista käsihygieniaa ja yskimään hihaan.

Lisätiedot:

Pekka Petäkoski