Edunvalvonta
Edunvalvontaa tehdään pitkälti näkymättömissä. Kenties suurin ja tärkein tehtävä on edunvalvonnallisten tapausten, eli niin kutsuttujen keissien selvittäminen. Selvitystyöhön liittyy erilaisten dokumenttien, kuten tutkintosäännön läpikäymistä, sähköpostiviestittelyä sekä tarvittaessa tapaamisia opetushenkilöstön kanssa.
Haasteita edunvalvonnasta viestimiseen tuo se, että asiat ovat usein tavalla tai toisella luottamuksellisia. Usein parhaiten METKAn edunvalvonnan hyödyllisyydestä tai hyödyttömyydestä osaavatkin kertoa ne opiskelijat, jotka ovat ottaneet METKAan yhteyttä.
Lisäksi jotkut edunvalvonnalliset asiat etenevät hitaasti ja välillä edistytään harppauksilla. Joskus Metropoliassa tai valtakunnallisesti ei ole käynnissä mitään uudistusta, johon METKA voisi osallistua ja ottaa kantaa. Silloin edunvalvontamme erityisesti on sitä näkymätöntä puurtamista. Joskus taas teemme paljonkin ulostuloja, kun asiat ovat ajankohtaisia. METKAn edunvalvonnan tehtävä on vaikuttaa opiskelijoiden asioihin ja tehdä itsensä toimettomaksi. Työ ei kuitenkaan lopu ihan heti, sillä maailma muuttuu koko ajan.
Tutorointi
Tutorointi on kenties näkyvin osa METKAn toimintaa. Jokainen opiskelija on aloittaessaan tavannut omat tutorinsa. Tutoreita koulutetaan vuosittain yli 300, sillä jokaisella aloittavalla ryhmällä on oma tutortiiminsä auttamassa opiskelijoita opintojensa alkuun.
Tutoroinnin koordinointi on iso tehtävä. Siihen liittyy muun muassa koko 300-päisen jengin kouluttaminen ja koulutusten suunnittelu. Koulutuksiin hankitaan tilat, puhujat, eväät ja muu tarvittava.
METKA ei edellytä tutoreilta jäsenyyttä, vaikka moni muu opiskelijakunta niin tekeekin. Tästä käydään keskustelua usein eri yhteyksissä, mutta METKAn mielestä mahdollisuus tutoroida kuuluu kaikille.
Tapahtumat
Koronapandemia on hiljentänyt tapahtumakenttää valtavasti. Juuri, kun pääsimme taas järjestämään tapahtumia, Omikron-muunnos tuli ja pysäytti kaiken.
METKAlta toivotaan usein enemmän tapahtumia. Ennen koronaa, vuonna 2019 toteutetun tapahtumakyselyn mukaan erityisesti alkoholittomia tapahtumia on toivottu. METKA pyrkiikin ottamaan tapahtumien suunnittelussa huomioon monenlaiset mieltymykset. Esimerkiksi kaikille opiskelijoille avoin MetroSport kokoaa yhteen liikunnan ja hyvinvoinnin toimijoita. Tapahtumassa pääsee kokeilemaan erilaisia urheilulajeja tai vaikkapa avaamaan jumiutuneen niskan osteopaattiopiskelijoiden käsittelyssä.
Perinteisempien opiskelijatapahtumien ystäville Metropolia on varmasti yksi parhaista paikoista opiskella! Metropoliassa toimii 12 opiskelijayhdistystä, jotka järjestävät tapahtumia. Wanhoina hywinä aikoina tapahtumia saattoi olla useampia viikossa. Opiskelijayhdistysten tapahtumista hyvin harva on rajattu vain tietyn alan opiskelijoille. Suurimpaan osaan ovat kaikki tervetulleita, joskin lipun hinta saattaa olla opiskelijayhdistyksen jäsenelle hieman halvempi.
Liikunta
Opiskelijoille tarkoitetut liikuntapalvelut liitettiin osaksi METKAn jäsenyyttä vuonna 2018. Samalla syntyi Zone, joka tuottaa palveluita kaikkien pääkaupunkiseudun ammattikorkeakoulujen opiskelijoille. Ennen Zonea METKA tuotti omat liikuntapalvelunsa. Jäsen sai nämä palvelut käyttöönsä maksamalla erillisen liikuntapassin, jonka hinta ei sisältynyt jäsenyyteen.
Nykyisin Zonen palvelut kuuluvat jäsenyyden hintaan. Palvelut käynnistyivät samaan aikaan, kun jäsenmaksu nousi tuntuvasti. Edelleen moni saattaa miettiä, nousiko jäsenmaksu siksi, että Zone liitettiin osaksi jäsenyyttä. Tuolloin kuitenkin jäsenmäärän laskuun varautuminen ja toiminnan kehittäminen tulivat samaan aikaan osaksi jäsenyyttä.
Liikuntapalveluiden saatavuus edullisesti kaikille opiskelijoille on edunvalvonnallinen kysymys: jokaiselle opiskelijalle halutaan tarjota mahdollisuus liikkua edullisesti verrattuna esimerkiksi kaupallisten toimijoiden kuukausimaksuihin.
Zonen lisäksi METKAlla on kaksi liikuntahanketta: Metropolia On The Move sekä MyActiveCampus. Molempien tavoitteena on saada liikettä opiskelijoihin, ei hikiliikunnan muodossa, vaan kehittämällä kampuksista paikkoja, joissa on helppo lisätä aktiivisuutta.
Jäsenpalvelut ja viestintä
METKAn toimintaa läpileikkaavat jäsenpalvelut sekä viestintä. Jäsenpalveluihin lukeutuvat M-pisteet, chat sekä kaikki jäsentietoihin liittyvät asiat. METKAlla on yksi täysipäiväinen työntekijä huolehtimassa siitä, että kaikkien Kide.App-jäsenyydet, Zone-liikuntapassit ja muut toimivat. Tehtävään liittyy paljon käsityötä ja jäsenpalveluiden melko aikaavieväkin tehtävä on METKAlle todella tärkeä.
METKA pyrkii viestimään toiminnastaan avoimesti ja säännöllisesti. Viestintäkanavat saavuttavat kuitenkin vain osan opiskelijoista. Sosiaalisen median kanavia seuraa vain osa, nettisivuilla käy vain osa ja jäsenkirjeet lähtevät nimensä mukaisesti vain jäsenille.
Vaikka digiin siirtyminen ja paperin vähentäminen ovat lähtökohtaisesti hyvä asia, on julisteilla ja pöytäkolmioilla edelleen paikkansa viestinnässä. Sijoittamalla paperisia mainoksia sinne, missä opiskelijat liikkuvat, saavutamme myös ne opiskelijat, jotka eivät seuraa digitaalisia viestintäkanaviamme.
This post is also available in English.