Hoitajien ammattiliittojen Tehyn ja SuPerin jäsenet menivät huhtikuussa lakkoon. Lakko ei tuottanut toivottua tulosta ja lakko laajeni toukokuussa useisiin ammattiryhmiin kunta-alalta. Muut kunta-alan työntekijäosapuolet hyväksyisivät ehdotetun viisivuotisen palkkaohjelmaa, joka nostaisi palkkoja 5,1 prosenttia yli yleiskorotusten. Tehy ja SuPer eivät kuitenkaan hyväksyneet ehdotusta, joten hoitoalalla valmistellaan nyt joukkoirtisanoutumisia.

METKA tukee työtaistelutoimia. Sen vaikutuksia opiskelijoihin ei kuitenkaan ole korkeakouluissa otettu riittävästi huomioon, vaikka hoitajat ovat suunnitelleet lakkoa jo useamman vuoden. Korona on siirtänyt lakon alkamista, mutta lopulta lakkovaroitus annettiin 18.3. ja lakko alkoi 1.4.

Lakon vaikutus opintojen etenemiseen

Kun lakko alkoi, harjoittelut keskeytettiin. Opiskelijat jätettiin selvittämään harjoittelupaikkansa tilannetta itse. Pääasiassa opiskelijat pääsivät jatkamaan harjoittelua normaalisti heti lakon jälkeen, mutta viestintä opiskelijoille lakon alkaessa ja sen aikana oli puutteellista. Yhteisiä ohjeistuksia ei ollut, eivätkä esimerkiksi harjoittelua ohjaavat opettajatkaan olleet tietoisia Metropolian linjauksista.

Kaikilla opiskelijoilla harjoittelua ei jatkettu ja pahimmillaan se saattaa siirtyä jopa yli vuoden päähän. Harjoittelun jälkeen osa opiskelijoista oli osallistumassa opintojaksoille tai tarkoituksena oli suorittaa toinen harjoittelu heti perään. Opintojaksojen aloitusta ei kuitenkaan muutettu harjoittelun uutta ajankohtaa vastaavaksi. Opiskelijat eivät ole päässeet osallistumaan opetukseen, eikä riittävää joustoa ole tarjottu. Joitakin opintojaksoja, joille opiskelijat eivät siirtyneen harjoittelun vuoksi päässeet, ei välttämättä järjestetä englanniksi joka lukukausi. Tämä asettaa erityisesti englanninkieliset tutkinnot eriarvoiseen asemaan.

Jotkut opiskelijat ovat saaneet sovittua harjoitteluiden hyväksilukemisen jo sovituilla kesätöillä. Kesätyöt eivät kuitenkaan välttämättä vastaa sen harjoittelun sisältöjä, joka heidän olisi tarkoitus suorittaa. Opiskelijoita ei kuitenkaan voi edellyttää suorittamaan palkatonta harjoittelua kesän aikana, palkallisen kesätyön sijaan. Toisaalta jotkut opiskelijat eivät ole lakon vuoksi saaneet tarvittavaa opintopistemäärää täyteen, jotta pääsisivät kesäksi kesätöihin. Opiskelija voi työskennellä sijaisena, mikäli hänellä on suoritettuna 140 opintopistettä.

Mikäli joukkoirtisanoutumiset toteutuvat, voi tulevaisuudessa harjoittelupaikkoja olla entistä vähemmän tarjolla, erityisesti opiskelijoita lähellä olevissa paikoissa. Lisäksi riittämätön ohjaushenkilöstö voi aiheuttaa sen, etteivät opiskelijat saa aidosti hyvin ohjattua harjoittelua ja joutuvat ottamaan liikaa vastuuta. Myös potilasturvallisuus kärsii.

Toimenpiteet

METKAssa ymmärretään resurssien vähyys. Opettajilla ei ole mahdollisuutta järjestää opetusta lukukausien ulkopuolella tai järjestää ylimääräisiä opintojaksoja. METKA kuitenkin toivoo, että opiskelijoiden, niin valmistuvien kuin muidenkin, kohdalla joustettaisiin esimerkiksi tarjoamalla mahdollisuutta suorittaa tehtäviä itsenäisesti ja luentotallenteiden avulla.

METKA myös toivoo, että harjoittelun siirtäminen tai harjoittelupaikan vaihtuminen menisi mahdollisimman jouhevasti. Esimerkiksi harjoittelusta vastaavien opettajien kanssa viestiminen tulisi sujua siten, ettei vastausta tarvitsisi turhan pitkään odotella.

Tulevien työtaisteluiden varalle alalla kuin alalla Metropolialla olisi hyvä olla toimintasuunnitelmat, jotta mikään työtaistelutoimi ei vaikeuttaisi opintojen normaalia etenemistä.

Valtteri Siljander
METKAn hallituksen puheenjohtaja

This post is also available in English.