Hallitus on esittänyt, että opiskelijat siirretään 1.8.2025 alkaen yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin. Lakimuutosta on suunniteltu osana valtiontalouden sopeuttamista.

METKA ei kannata opiskelijoiden siirtämistä takaisin asumislisän piiriin. Yleinen asumistuki on mahdollistanut opiskelijoille 1.8.2017 alkaen toimeentulon myös kesäkuukausille.

Lakiesityksen dokumentti on keskeneräinen ja vaikuttaa myös siltä, että muutos on pyritty saamaan käytäntöön mahdollisimman nopealla aikataululla, kokonaisvaltaisia ja pitkän aikavälin vaikutuksia tarkastelematta.

Esityksessä todetaan useaan otteeseen, että lakimuutoksen on tarkoitus mahdollistaa päätoiminen opiskelu ja edistää opiskeluaan tehokkaasti, mutta samalla asumislisälle siirtoa perustellaan mm. suuremmilla tulorajoilla, jotka kannustavat työntekoon, eivätkä opiskeluun. Nämä seikat ovat räikeästi ristiriidassa keskenään.

Opetussuunnitelmien ja ETCS-kriteerien mukaisesti korkeakouluopiskelijan työmäärä opintojen edistämiseksi on karkeasti 40 tuntia viikossa. Opiskelijoiden työntekoon kannustava asumisen tukemisen malli ei tue yksilön palautumisaikaa.  Ei ole kenenkään edun mukaista, että korkeakoulusta valmistuu jo valmiiksi uupuneita tulevaisuuden osaajia. Esityksessä oletetaan myös, että opiskelijan on aina mahdollista saada kesätöitä tai lukukausien ajalle omiin opintoihin sopiva työpaikka, eli sellainen joka mahdollistaa joustavat työajat ja tuntimäärät.

Hallitusohjelmassa (Vahva ja välittävä Suomi 2023, s. 12) mainitaan, että säästöt pyritään toteuttamaan tavalla, joka huomioi kaikkein heikoimmassa asemassa olevien tilanteen. Lakiesitys on siten ristiriidassa hallitusohjelman kanssa. Opiskelijat ovat jo valmiiksi heikommassa asemassa toimeentulonsa vuoksi, mutta erityisen heikossa asemassa ovat ne, jotka eivät omien voimavarojensa vuoksi kykene opintojen lisäksi työskentelemään. Kaikilla aloilla työllisyysnäkymät eivät myöskään ole sellaiset, että opiskelija voisi maksaa kuukausittain suuria eriä opintolainaa takaisin.

Opintotuen asumislisän enimmäisasumismenoiksi on kaavailtu 340 euroa. Edes yleisen asumistuen enimmäisasumismenot (563 e/kk yksin asuvalle) eivät ole realistiset pääkaupunkiseudun hintatasoon nähden. Yhteisasumiseen kannustava tukijärjestelmä on epätasa-arvoinen, koska se ottaa huomioon ainoastaan avoliitossa asuvat. Yhteisasuminen on myös asumismuoto, joka ei sovi kaikille.

Pääkaupunkiseudulla opiskelijoiden asuntosäätiö Hoas on vuosien mittaan suosinut uudisrakentamisessa yksiöitä ja kaksioita. Lisäksi soluasuntoja on muutettu perheasunnoiksi, sillä soluasuntojen käyttöaste on heikko. Asumisen tukien muuttaminen on lyhytnäköistä ja heikentää Hoasin sekä muidenkin asuntosäätiöiden rakennushankkeiden kannattavuutta ja siten säätiöiden toimintaedellytyksiä.

Lue koko lausunto suomeksi Lausuntopalvelu.fi-sivustolta.

This post is also available in English.