KANNANOTTO METROPOLIA AMMATTIKORKEAKOULUN OPETUSSUUNNITELMATYÖN OHJEISTUKSEEN JA OSAAMISPERUSTAISIIN OPETUSSUUNNITELMIIN LIITTYEN
Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA haluaa esittää näkemyksensä uudesta Oppijan Polku -opetussuunnitelmatyön ohjeesta ja osaamisperustaisista opetussuunnitelmista seuraavasti.
METKA haluaa esittää kiitoksensa Metropolia Ammattikorkeakoululle uudesta Oppijan Polku -mallista ja kannustaa kaikkia Metropolian koulutusaloja omaksumaan täysimääräisesti sen mukaiset ajattelu- ja toimintatavat. Erityisesti isommat, laajuudeltaan viidellä jaolliset opintokokonaisuudet ja monialaisuuden aidosti mahdollistavat, vähintään 30 opintopisteen sivuainekokonaisuudet ovat opiskelijoiden kannalta uudistuksen ehdottomasti parhaita puolia.
Toisaalta METKA on huolestunut siitä, miten aidosti osaamisperustaisiin opetussuunnitelmiin siirtyminen onnistuu Metropolia Ammattikorkeakoulussa, jonka lukuisilta eri opetusaloilta löytyy lukuisia erilaisia lähestymistapoja opetukseen ja oppimiseen. Erityistä huolta herättävät opetussuunnitelmien osaamistavoitteiden kirjaaminen opiskelijoiden, eikä opettajien, näkökulmasta ja se onko opetussuunnitelmat kirjoitettu opiskelijoille ymmärrettävään muotoon. Lisäksi kriittisen tärkeää on varmistaa se, ettei uusista isoista opintokokonaisuuksista muodostu uusia pullonkauloja opintojen etenemiselle.
Metropolia Ammattikorkeakouluun koulutustoimikunta
METKAn näkemyksen mukaan Oppijan Polku -malliin ja aidosti osaamisperustaisiin opetussuunnitelmiin on lähes mahdotonta päästä ilman keskitettyä päätöksentekoelintä, jossa opetussuunnitelmat hyväksytään koko Metropolia Ammattikorkeakoulun tasolla. Tällä varmistetaan opetussuunnitelmien yhteneväisyys eri alojen välillä ja edistetään monialaisuutta ja koulutusalojen välistä yhteistyötä.
Tällä hetkellä päätökset opetussuunnitelmien hyväksymisestä tekee tutkintosäännön myöntämin valtuuksin Metropolia Ammattikorkeakoulun hallitus. Nämä pääosin liukuhihnalta syntyvät päätökset eivät lähtökohtaisesti edusta sisäisen hallituksen ydinosaamisaluetta ja aiheuttavat turhaa työtä sille. Lisäksi on huomioitava, että ammattikorkeakoululain uudistamisen toisen vaiheen yhteydessä ammattikorkeakoulujen sisäisistä hallituksista luovutaan suurella todennäköisyydellä.
Edeltävin argumentein METKA esittää Metropolia Ammattikorkeakoulun Koulutustoimikunnan perustamista päättämään opetussuunnitelmien sekä vapaavalintaisten- ja sivuaineopintokokonaisuuksien hyväksymisestä. Koulutustoimikunnalla on oltava oikeus palauttaa opetussuunnitelmat ja muut päätösvaltansa alle tulevat kokonaisuudet valmisteluun niin monta kertaa, että ne noudattavat Oppijan Polku -mallia ja osaamisperustaista opetussuunnitelmatyötä.
Esitys lisäykseksi Metropolia Ammattikorkeakoulun tutkintosääntöön:
”Metropolia Ammattikorkeakoulussa toimii rehtorin asettama koulutustoimikunta. Koulutustoimikunnan tehtävänä on vahvistaa opetussuunnitelmat ja vapaavalintaiset sekä sivuaineopintokokonaisuudet. Koulutustoimikunnan jäsenenä on yksi pedagogisen pätevyyden omaava opettaja kultakin koulutusalalta, jokaisen yksikön johtaja tai heidän nimeämänsä henkilö sekä kaksi Metropolia Ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKAn asettamaa opiskelijaedustajaa. Koulutustoimikunnan toimikausi on kaksivuotinen.”
ja
”Metropolia Ammattikorkeakoulun koulutustoimikunnassa ammattikorkeakoulututkintoon ja ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen opetussuunnitelmat ja vapaavalintaiset sekä sivuaineopintokokonaisuudet esittelee tutkinto-ohjelmalle nimetty OPS-vastaava.”
METKAn esittämällä rakenteella koulutustoimikunta voi asiantuntevasti ja kattavasti päättää koko Metropolia Ammattikorkeakoulun yhdenmukaisesta Oppijan Polku -mallin ja osaamisperustaisten opetussuunnitelmien toteutuksesta. Täten on mahdollista edistää monialaisuutta ja kehittää yhteistyötä eri alojen välillä. Opiskelijaedustajien roolina työryhmässä on varmistaa se, että opetussuunnitelmat avautuvat oikein myös opiskelijoille ja esimerkiksi osaamistavoitteet on kirjattu ylös oikeasti opiskelijoiden näkökulmasta.
Muita huomioita
METKA tukee kaikkia Oppijan Polun tavoitteita, mutta peräänkuuluttaa KIT -toiminnan integrointia uusiin opetussuunnitelmiin, KIT-opintojen kautta saatavien opintopisteiden kirjaamista opintosuoritusrekisteriin näkyville ja erityisten KIT-todistusten jakamista opiskelijoille, jotka suorittavat KIT-opintoja.
METKA näkee erityisen hyvänä kansainvälisyyden painottamista esimerkiksi kotikansainvälistämisen muodossa myös puhtaasti suomenkielellä toteutettavissa tutkinto-ohjelmissa.
METKA kannattaa työelämälähtöistä osaamista Oppijan Polun yhtenä tavoitteena, mutta haluaisi siihen painotuksen yrittäjyyskasvatukseen ja oman elämän yrittäjänä toimimiseen. Kyse on pienestä, mutta merkittävästä, painotuksesta tilanteessa, jossa ainoastaan muutama prosentti opiskelijoista työllistää itsensä yrittäjinä valmistumisen jälkeen.
Monialaisuuden varmistamiseksi opetussuunnitelmien aikataulutuksen yhdenmukaisuus on kriittisen tärkeää. Tähtäimeksi tulisi ottaa ympärivuotisen opiskelun mahdollistaminen eli kesäopintojen ja erityisesti opintopolkua eteenpäin vievien opintojen tarjoaminen myös kesällä.
Teknologian tulee palvella ihmistä eikä ihmisen teknologiaa. Winha ja osa muista Metropolian järjestelmistä ei toistaiseksi taivu suurempien opintokokonaisuuksien asettamiin vaatimuksiin vaan pakottaa niiden pilkkomisen esimerkiksi viiden opintopisteen suuruisiksi opintojaksoiksi, jotta opintokokonaisuuksien osien arvioiminen olisi mahdollista. Tämä on pidemmän päälle kestämätöntä.
METKA haluaa vielä kerran kannustaa koko Metropoliaa ottamaan Oppijan Polku -mallin osaksi omaa toimintaansa ja kiittää kyseistä mallia rakentamassa olleita erinomaisesta työstä. METKA lupaa osaltaan sitoutua edistämään kyseisen mallin jalkauttamista Metropoliaan.
Helsingissä 3.9.2013
Metropolia ammattikorkeakoulun opiskelijakunta METKA
Pirja Vitikka
Hallituksen puheenjohtaja
Katri Manninen
Hallituksen varapuheenjohtaja
Lisätietoja:
Aku Aarva
Koulutuspoliittinen asiantuntija
+358 45 267 0828
aku.aarva@metkaweb.fi
This post is also available in English.